Historien

1928

Joachim O. Jæger etablerer bilsalong i Kong Oscars gate 31. januar 1928, like ved Byporten. Utstillingen blir en severdighet.

Automobilen er på ingen måte allemannseie. Sporvogner og buss, hest og kjerre preger bybildet.

Den første annonsen er på trykk i februar når Jæger får avtale med General Motor, og slik markedføres den ene modellen:

«Denne nye Oakland er ypperlig at kjøre med. Akselavstanden er næsten 4 meter og veiens ujevnheter merkes ikke. Den tar de skarpeste kurvene uten nogen slingring, takket være den lave form. Paa den aapne landevei jager den frit avsted, et symbol paa kraft og skjønnhet»

1932

Jæger i Kong Oscars gate blir eneforhandler av Opel, og de europeiske bilmerkene utfordrer nå den amerikanske dominansen, også lokalt i Bergen.

1938

På nabotomten i Kong Oscars gate, i Lungegårsbakken, får Joachim Jæger anledning til å bygge et parkeringshus. Dette er det første parkeringshuset som bygges i Norge. Parkeringshuset får plass til 200 biler.

1939

Jæger setter rekord med 180 solgte biler i løpet av året.

1940

Krigen bryter ut, forsyningslinjene brytes og nybilsalget opphører. I krigsårene er det verkstedene Jæger må overleve på. Lokale smeder tas i bruk for å lage reservedeler. Smedene i Bergen får derfor en viktig rolle i krigsårene.

1956

Joachim Jæger gir stafettpinnen videre til sønnene. Per og Jan Jæger overtar bilsalongen av sin far. Per og Jan  ser muligheter. Begge har vært i USA, og forstår at bilen blir stadig mer tilgjengelig for folk flest.

Oppholdet i USA gjør at begge er enda mer entusiastiske. USA har overbevist sønnene om ” The Brave New World”. Som faren satser sønnene videre på den sentrumsnære beliggenheten i Kong Oscars gate, også med Chevrolet i porteføljen.

1960

Innleder en ny epoke og et vendepunkt. Jæger blir en betydelig importør av gaffeltrucker i tillegg til salg av personbiler.

1963

Jæger får eksklusiv avtale med General Motors om å importere Bedford lastebiler og personbiler fra Vauxhall.

1964

Som en av de største Toyota forhandlerne i Norge og den største på vestlandet er Jæger en betydelig aktør i bilbransjen. Jæger har forhandlet Toyota siden bilmerket ble introdusert i Norge i 1964.

1968

Jæger etablerer et stort bilanlegg på Minde i Fjøsangerveien som også grenser til Kanalveien. Med mer enn fem mål er tomten stor nok til den ekspansjonen brødrene Per og Jan ser for seg.

1973

Jæger får agentur på å selge BMW og DAF lastebiler. Jæger er i rivende utvikling og sikrer seg enda et agentur med Toyota (og senere modellen Lexus) om å selge deres personbiler. Denne satsingen blir kanalisert til anlegget på Minde.

1974

Jæger er i stadig utvikling og sikrer seg enda et agentur og får avtale med Toyota om å selge deres personbiler.

1975

Dette året blir Jæger regnet som en eksklusiv bilforretning i Bergen, særlig på grunn av agenturet på BMW og at BMW blir ansett som bilmerket for «de finere bergenserne».

1985

Jæger selger like mange biler pr måned som i løpet av hele rekordåret 1939.

1991

Per Jæger jr. overtar som konsernsjef etter sin far Per senior som har hatt denne rollen siden 1956. Junior har ikke mindre ambisjoner med tanke på fremtiden enn sin far eller sin onkel.

1995

Jæger blir forhandler av de britiske bilmerkene Rover, Range Rover og MG.

1997

Toyota skisserte i 1993 et nytt mål om å bygge en lavutslippsbil, for en renere fremtid. Fire korte år senere blir en pioneer født: Prius Hybrid. Toyota er den første bilprodusenten som overvinner de mange tekniske utfordringene og lanserer verdens første masseproduserte hybridbil: Prius.

2000

Toyota er Vestlands fylke mest solgte bilmerke i en årrekke og har vunnet Norsk Kundebarometer 7 ganger siden starten i 2000. Kundetilfredshetsprisen viser at vi har de mest fornøyde kundene i Norge uansett bransje.

2001

BMW presenterer MINI i retrodesign og Jæger blir eneforhandler av den populære bilmodellen i Bergen.

2002

Bilforretningen i Kong Oscars gate legges ned, og Jæger flytter BMW og Rover til sitt nye, egeneide bygg i Kokstadveien. Det blir etablert et betydelig verksted i det nye bygget.

2007

Jæger passerer, som gruppe, 1 milliard kroner i omsetning. Det er en milepæl og beskrivende for populariteten til BMW og Toyota, og senere MINI. Det forteller også noe om Jægers kundelojalitet. Rundt regnet har hver femte bilende bergenser kjøpt bil hos Jæger. Omsetningsrekorden settes i en periode hvor stadig flere privatpersoner selv importerer biler.

2011

Bergens Tidende har en større reportasje om Jæger, og poengterer at «Bilkremmerne har klart det kunststykket å drive en familiebedrift i tre generasjoner uten å gå konkurs og uten å bli uvenner».

Lexus Bergen blir en del av Jæger Automobil AS og holder til i Kanalveien på Minde. Dette blir Hordalands eneste autoriserte Lexus-forhandler.

2012

Jæger etablerer butikk på Nyborg i Åsane, (Litleåsvegen). Dette er et strategisk grep for å bringe BMW og MINI nærmere potensielle kunder i Bergen Nord og Nordhordland. Verkstedet i Liamyrene blir etterhvert samlokalisert med den nye forretningen.

2013

Jæger kjøper Toyota Haugesund fra Bauda AS 1. januar 2013. Jæger fortsetter ekspansjonen og
kjøper seg inn i Toyota Sotra. Med 6 avdelinger i Hordaland og Rogaland er Jæger Automobil
Vestlandets største bilforhandler.

2015

Jæger blir hovedsponsor for distansen «BMW halvmarathon» i regi av Bergen City Marathon

2016

10. mars, samme dag som Toyota lanserer fjerde generasjon av hybridsuksessen Prius, åpner
Jæger Automobil stolt dørene til et nyoppusset, topp moderne bilanlegg i Åsane.
Samme året lanseres hydrogencellebilen Toyota Miraj.

2018

Jæger feirer 90 år. Dette året blir BMW-verkstedet i Liamyrene også samlokalisert med de mer moderne lokalene som Jæger tok i bruk i 2012 i Litleåsvegen. Dermed har Jæger Sentrum komplette avdelinger  i Bergen Nord og Bergen Sør.

Jæger utvider og blir majoritetseier i to nye selskaper; Billakkering Kokstad og Eknes Karosseri.
Ekspansjonen fortsetter i 2018, da med Dimmelsvik Bil og Biltreff Førde. 2018 var også det året vi
stolt markerte vårt 90-års jubileum.

2020

I mars 2020 erklærte Verdens helseorganisasjon covid-19 for en pandemi og vi stod ovenfor en av de største utfordringene vi har opplevd i nyere tid. Sammen kommer vi oss gjennom utfordringene. I mai 2022 stod nye salgslokaler klar på Minde i Bergen.

2021

Jæger Sentrum alene omsetter for drøyt 765 millioner kroner, og har 78 ansatte fordelt på avdelingene på Kokstad og i Åsane.

2022

For åttende gang tok Jæger Sentrum regien på den mest populære distansen på Bergen City Marathon med egne aktiviteter og spesial-designete løpeskjorter for 2022.

Toyota annonserer at de vil produsere 3.5 millioner elektrifiserte kjøretøy innen 2030 tett etterfulgt av lansering av Toyotas første helelektriske bil; Toyota BZ4X. Allerede samme året begynner de første BZ4X å rulle inn i showrommene til Jæger Automobil. Jæger Automobil går en ny epoke i møte, og er klar for nye utfordringer.

For ellevte år på rad kan Lexus glede seg med tittelen «Norges mest fornøyde bilkunder» – Autoindex 2022.

Jæger sikrer seg hele pallen med Toyota og BMW på andre- og tredjeplass.