Gjør deg klar for årets vintersesong!

BMW miljøbilde

Årets vintersesong nærmer seg. Med denne sesongen følger kaldt vær, dårlig sikt og glatte veier. Det er derfor viktig å sørge for at bilen er rustet for sesongen. Vi har samlet sammen tips til hvordan din bil blir klar for vinteren, og hvordan du best håndterer føret.

Hvordan gjøre bilen vinterklar?
Det er viktig å kontrollere at flere komponenter i bilen er god nok for å sikre trygg ferdsel på vinterføre. Dekk er det første du må kontrollere. Uten gode dekk vil ikke veigrepet være tilstrekkelig. Kravet på vinterdekk er minimum 3 mm mønsterdybde, men vi anbefaler at de skiftes ut når de er 4 mm eller eldre enn 6 år. Vinterhjul som er eldre har ikke alle egenskapene som trengs for å manøvrere krevende situasjoner som kan oppstå på vinterføre.

Grunnen til at du må skifte fra sommerdekk til vinterdekk er egenskapene i dekket. Gummiblandingen og dekkets utforming er spesielt tilpasset kaldt vinterføre og snødekte veier. For at dekk skal ha best mulig grepsegenskaper er det viktig at gummien holder seg myk. Vinterdekk er laget av gummi som holder seg myk når gradestokken kryper nedover på minussiden i motsetning til sommerdekk.

For å sikre god sikt er det viktig å sjekke viskerne og frysepunkt på kjølevæske. Viskere burde byttes 1-2 ganger i året. Gummien på viskerne blir hard og dette gjør at de ikke fungerer optimalt. Sjekk av kjølevæsken er viktig for å være sikker på at den tåler kalde temperaturer. I tillegg er det lurt med jevnlig vask av frontruten når du er innom bensinstasjon eller lignende.

At batteriet fungerer som det skal er viktig å sjekke. Kalde temperaturer krever mer fra batteriet, og det er viktig med en sjekk for å unngå unødvendig stans på grunn av dårlig batteri. Om en situasjon skulle oppstå som krever en lengre stans er det viktig å ha tilgjengelig varme klær/pledd i bilen.

Elbil kontra fossil – hva må man tenke på?
Batteri svekkes som sagt i kalde temperaturer noe som gjør at rekkevidden til elbiler blir kortere. Dette er viktig å huske på før du setter ut på lengre turer. Elbiler er også en del tyngre enn diesel/bensin, og derfor kan de virke annerledes på vinterføre fra biler man er vant til fra tidligere. Om du har elbil er det lurt å forvarme bilen med ladekontakt tilkoblet slik at du får maksimal kjørelengde og isfri bil på morgenen.

Veigrep og føre – hvordan kan man sjekke det?
Har du en mistanke om at veiene kan være glatte er det lurt å ta en sjekk. Dette gjør du ved å kjøre i rolig hastighet under kontrollerte omstendigheter for å så trakke inn bremsen. Jo lengre stopplengde, jo glattere er det. Det er viktig å alltid kjøre etter forholdene.

Hva er underkjølt regn og hvordan håndterer man dette?
Underkjølt regn er noe av det vanskeligste føret å navigere seg på. Dette er regndråper som fryser i det de treffer bakken og dette resulterer i en svært glatt veibane. For å håndtere slikt føre må du ha gode vinterdekk på bilen. Når du kjører gjelder det å forholde seg rolig. Du må kjøre sakte og kontrollert. Begynner bilen å skli må du holde rattet i ro, og senke farten.

Hvilken elektronikk kan hjelpe deg på glatt føre?
Moderne biler har mye teknologi for å hjelpe oss på glatt føre. Dette gjør ikke at du kan gi blaffen i forholdene og kjøre uansvarlig, men gir en ekstra sikkerhet. Antispinn i bilen sørger for at du ikke blir stående i ro og spinne. Den hjelper deg ut av kinkige situasjoner. Blokkeringsfrie bremser (ABS) sørger for at hjulene ikke låses når man trykker bremsepedalen hardt inn. Dette for å sikre maks friksjon ved nedbremsing. Antiskrens hjelper deg med å rette opp bilen om du skulle få sleng til en av sidene. Disse funksjonen kan lage lyder og bråke når de slår inn, men det er ingenting å bekymre seg for. Det betyr at de fungerer.

Hva er de vanligste ulykkene på glatt føre?
De vanligste ulykkene man ser på vinteren er førerfeil. Det kan være at man svinger eller bremser for mye i situasjoner hvor det ikke er nødvendig. Dette skaper situasjoner som er mye verre.

Uansett hvor vinterklar bilen din er, og hvor mye erfaring du har bak rattet gjelder det å alltid kjøre etter forholdene. Er du ikke komfortabel med å kjøre på et type føre lar du bilen stå.